Kompatybilność smarów ma zasadnicze znaczenie w konserwacji przemysłowej i pomaga zapobiegać awariom spowodowanym przez niekompatybilne mieszanki
Co się dzieje, gdy mieszane są różne smary?
W konserwacji przemysłowej wybór i stosowanie odpowiedniego smaru ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia prawidłowego działania i trwałości sprzętu.
Smary mogą być zastępowane z różnych powodów: poprawa wydajności, zmiany warunków pracy lub wymiana produktów wycofanych z produkcji.
Co jednak dzieje się, gdy nowy smar miesza się z poprzednim? W niniejszym artykule przeanalizowano ryzyko związane z mieszaniem niekompatybilnych smarów, sposoby sprawdzania ich kompatybilności oraz środki, które należy podjąć podczas przechodzenia z jednego produktu na drugi.
Negatywne skutki mieszania niekompatybilnych smarów
Mieszanie smarów o różnym składzie może powodować niekorzystne skutki, które negatywnie wpływają zarówno na wydajność smaru, jak i na sam sprzęt.
Głównym czynnikiem powodującym niekompatybilność jest zazwyczaj zagęszczacz. W przypadku zmieszania smarów z niekompatybilnymi zagęszczaczami mogą wystąpić następujące zjawiska:
- nadmierne zmiękczenie lub, w niektórych przypadkach, stwardnienie poza określonym zakresem NLGI;
- oddzielanie się oleju;
- wycieki z uszczelek i uszczelnień;
- wzrost temperatury roboczej;
- większe zużycie elementów spowodowane utratą właściwości smarnych.
Efekty te nie zawsze są natychmiastowe, co może utrudniać ich wczesne wykrycie. Dlatego przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian należy przewidzieć i sprawdzić zgodność produktów.
Jak ustalić, czy dwa smary są zgodne
Nie ma jednego uniwersalnego źródła informacji na temat zgodności smarów. Istnieją tabele zgodności publikowane przez producentów i organizacje techniczne, ale nie zawsze są one ze sobą zgodne. Wynika to z różnorodności receptur dostępnych na rynku, nawet w przypadku tego samego rodzaju zagęszczacza.
Z tego powodu najlepszym sposobem określenia zgodności dwóch smarów są specjalistyczne badania laboratoryjne. Najbardziej uznaną metodą jest test ASTM D6185, który ocenia dwuskładnikową mieszankę dwóch smarów.
Na czym polega metoda ASTM D6185?
Celem jest symulacja mieszanki istniejącego smaru z nowym i określenie, czy ta kombinacja będzie miała negatywny wpływ na działanie smaru.
Podczas testu przygotowuje się trzy mieszanki w różnych proporcjach starego smaru do nowego smaru:
- 90:10
- 50:50
- 10:90
Proporcje te odzwierciedlają różne sytuacje, które mogą wystąpić, od wstępnego ponownego smarowania do całkowitej wymiany pozostałości.
Każda mieszanka jest poddawana testom pod kątem:
- Stabilności termicznej: analizuje zachowanie smaru pod wpływem podwyższonej temperatury, określając, czy traci on konsystencję, czy ulega rozdzieleniu oleju lub degradacji struktury.
- Stabilności ścinania: mierzy odporność smaru na utratę konsystencji pod wpływem obciążenia mechanicznego, takiego jak występujące w łożyskach lub przekładniach.
- Stabilność podczas przechowywania: ocenia, jak zmieniają się właściwości mieszanki po dłuższym okresie spoczynku, symulując rzeczywiste warunki przechowywania.
Wyniki porównuje się z wartościami czystych smarów. Jeśli parametry pozostają w dopuszczalnych granicach w porównaniu z produktami oryginalnymi, oba smary uznaje się za kompatybilne.
Co zrobić, jeśli smary nie są kompatybilne?
W przypadku gdy zmiana smaru wiąże się z niekompatybilnością, należy podjąć określone kroki w celu zminimalizowania ryzyka:
Usunięcie starego smaru
Zaleca się ręczne usunięcie co najmniej 90% istniejącego smaru przed wprowadzeniem nowego produktu.
Znacznie zmniejsza to możliwe negatywne skutki niezgodnej mieszanki. Proporcja ta została również potwierdzona wynikiem testu 90:10 przeprowadzonego zgodnie z metodą ASTM.
Stopniowe ponowne smarowanie
Po wprowadzeniu nowego smaru zaleca się stosowanie połowy zwykłej ilości smaru, ale dwa razy częściej podczas pierwszych cykli smarowania.
Procedura ta ułatwia usuwanie pozostałości poprzedniego smaru i zapewnia bardziej kontrolowane przejście.
Zapobieganie: klucz do wymiany smaru
Wymiana smaru bez sprawdzenia jego kompatybilności może spowodować kosztowne awarie i nieplanowane przestoje. Dlatego zaleca się:
- Zapoznać się z kartami technicznymi obu smarów.
- Skontaktować się z wyspecjalizowanym laboratorium w celu przeprowadzenia testów ASTM D6185.
- Wdrożyć protokoły czyszczenia i stopniowego ponownego smarowania, jeśli zgodność nie jest gwarantowana.
Znaczenie zgodności smarów
Jak widzieliśmy w tym artykule, zgodność smarów ma zasadnicze znaczenie dla optymalnego smarowania. Aby uzyskać więcej informacji na temat smaru najlepiej dostosowanego do potrzeb danego zastosowania, skontaktuj się z naszymi ekspertami z MD Poland.
